Cum să întocmești un meniu corect – prof. Ovidiu Bojor

Alimentația a devenit un domeniu extrem de interesant pentru publicul larg. Suntem bombardați cu sfaturi și rețete din toate direcțiile, și chiar am ajuns să credem că avem nevoie de ajutor în ceea ce privește selectarea celor mai bune alimente, diete și combinații.

Fie că vrem să recunoaștem sau nu, mulți dintre noi facem greșeli atunci când vine vorba despre asocierea alimentelor.

Cum sa intocmesti un meniu corect: Azerbaijan_stockers – www.freepik.com

Puțini ne gândim la faptul că unele alimente nu pot fi amestecate cu altele și rareori ne punem întrebarea dacă ceea ce ne-am pus în farfurie ne va face bine.

Citește și: Combinații alimentare periculoase pentru digestie

Cum să compui un meniu corect

Academicianul Ovidiu Bojor, în colaborare cu Octavian Popescu, ne oferă câteva sfaturi simple și utile cu privire la acest aspect.

Nu ezitați să folosiți aceste îndrumări atunci când întocmiți un meniu corect din punct de vedere nutrițional. Sunt reguli de bază care pot fi aplicate atât la adulți, cât și la copii.

1. Evitați să combinați mai multe alimente din aceeași categorie

De pildă, nu consumați ceai cu pâine și gem la micul-dejun – deși acesta este un meniu clasic și foarte uzitat. Optați mai curând pentru lactate și preparate din carne, deoarece acestea asigură un aport necesar de proteine pentru întreaga zi.

Dacă vă place pâinea și gemul, le puteți servi cu un pahar de lapte, nu de ceai.

O altă greșeală des întâlnită la prânz: ambele feluri (unu și doi) sunt bazate pe glucide (cereale). De pildă, la felul întâi supă de găluște, iar la felul doi o porție de friptură cu paste.

Sfatul experților este să evitați pastele și să le înlocuiți cu legume diverse.

2. Asigurați-vă că cina este cât se poate de ușoară

Din cauza programului încărcat și prelungit, multe persoane ajung târziu acasă și sunt foarte flămânde. Greșeala pe care o fac este că mănâncă orice găsesc, și chiar mai mult decât le trebuie.

Or, cina trebuie să fie cea mai ușoară masă a zilei. Așadar, sfaturile cele mai importante sunt:

– evitați alimentele care încarcă stomacul, mâncărurile grase, preparatele care necesită mult timp pentru digerare;
– evitați mesele picante sau care conțin substanțe cu efecte stimulente;
– evitați combinațiile alimentare cu efecte digestive negative (ex. iahnie de fasole cu iaurt sau compot de fructe).

3. Atenție la tocăturile prăjite

Nu este indicat să consumați preparate din carne tocată și prăjite ulterior decât dacă acestea sunt preparate termin înainte, și nu direct prăjite. Ele se pot fierbe sau găti la cuptor în prealabil.

4. Cum trebuie consumate ouăle

Dacă vă plac ochiurile, încercați să îmbunătățiți această rețetă optând pentru o omletă preparată la cuptor. Ouăle prăjite sunt o rețetă cu o tradiție îndelungată la români, dar nu este foarte sănătoasă, nici nu se recomandă frecvent.

Citește și: Cele mai puternice COMBINAȚII ALIMENTARE pentru sănătate

5. Îmbogățiți mâncărurile cu legume și verdețuri

Ar fi ideal ca la fiecare masă să consumăm legume și frunze verzi sau zarzavaturi. Astfel ne putem asigura un aport necesar de vitamine, săruri minerale și antioxidanți.

Cele mai sănătoase sunt salatele, deoarece legumele și verdețurile sunt folosite crude. Însă chiar și legumele coapte la cuptor sau gătite la aburi sunt mai sănătoase decât alte garnituri făinoase sau bogate în carbohidrați și grăsimi.

6. Atenție la maioneză și frișcă

Cremele din ou, maioneza și frișca trebuie servite cât mai rar, preferabil la ocazii. La sărbători, la evenimente speciale, și fără să facem excese.

Cumpără de aici:

[wcepe_products ids= ‘7884, 13050′ button=’Cumpără aici’]

Sursă: Ovidiu Bojor, Octavian Popescu, Stimulente nutritive, Fitoterapie Tradițională și Modernă, Editura Fiat Lux, p. 392

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.