Ce alimente și nutrienți susțin sistemul imunitar?

Starea generală de sănătate a organismului depinde de un sistem imunitar bun. Acest sistem combate patogenii dăunători (bacterii, virusuri) și distruge inclusiv celulele corpului care devin canceroase.

Disfuncția sistemului imunitar poate însemna așadar infecții mai dese, vindecare greoaie a leziunilor și bolilor.

Alimente pentru imunitate

Alimente pentru imunitate: BalashMirzabey – www.freepik.com

Funcția imunitară tinde să se deprecieze odată cu vârsta, însă studiile recente au arătat că inclusiv alimentația precară poate duce la dezechilibrarea sistemului imunitar.

Cele mai multe celule ale sistemului imunitar (60%) se găsesc în tractul gastrointestinal. De aceea el este considerat o barieră importantă împotriva bolilor.

Datorită rolului protector pe care îl are, el trebuie să facă diferența între organismele dăunătoare și nutrienții beneficiu din alimentele pe care le consumăm.

Mucoasa gastrointestinală este cea care împiedică moleculele distructive să pătrundă în sistem, precum bacteriile și virusurile. La modul ideal, doar nutrienții ar trebui să fie lăsați să pătrundă în corp și să fie absorbiți, iar patogenii să nu poată trece de bariera gastrointestinală, ci să fie excretați.

Chiar și funcția acestei bariere poate fi influențată de dieta noastră. De pildă, consumul excesiv de alcool poate irita mucoasa gastrică, iar unele medicamente (ex. Aspirina, Ibuprofenul) o pot vătăma.

Un efect benefic asupra mucoasei stomacale îl are colina, vitamina A, acizii grași esențiali și fibrele.

Nutrienți care susțin celulele sistemului imunitar

Studiile realizate în ultimii ani au arătat că dieta sănătoasă are un rol important în susținerea producției și acțiunii celulelor imune și a factorilor solubili imunitari.

Cei mai valoroși nutrienți pentru imunitate sunt proteinele, antioxidanții, acizii grași esențiali, unele vitamine și minerale.

Proteinele

Deficitul de proteine poate afecta în multe feluri organismul. Este un factor important care contribuie la infectarea cu virusul HIV.

La persoanele care nu consumă proteine de calitate poate avea loc o epuizare a celulelor imune și o incapacitate a corpului de a produce anticorpi.

Studiile pe animale arată că inclusiv la o scădere de 25% a aportului adecvat de proteine pot să apară probleme la nivelul sistemului imunitar.

O dietă care susține imunitatea trebuie să conțină alimente bogate în proteine complete, precum ouă, pește și fructe de mare. Legumele și cerealele conțin de asemenea mulți aminoacizi care stimulează imunitatea.

Vitamine pentru imunitate

Toate vitaminele sunt importante pentru imunitate. Însă unele din ele s-au dovedit a avea un rol esențial, precum vitamina C, care se găsesc în citrice, broccoli, ardei gras, asparagus.

Citește și: Vitamine B din surse naturale – utile în oboseală, stres, anemie imunitate scăzută

Multe din vitaminele B sunt de asemenea valoroase:

– vitamina B5 ajută producția și eliberarea anticorpilor din celulele B

– acidul folic (deficitul poate reduce eficiența factorilor solubili imunitari)

– vitamina B6 (deficitul afectează funcția celulelor T și scade numărul de limfocite)

– vitaminele B1 și B2 (deficitul poate afecta răspunsul natural al anticorpilor)

– vitamina B12 (inhibă funcția celulelor fagocite)

Antioxidanții

Compușii antioxidanți combat radicalii liberi și speciile reactive de oxigen, care apar în zonele de inflamație și infecție. În momentul în care corpul nu primește suficienți antioxidanți din dietă, sau sistemul antioxidant nu funcționează optim, radicalii liberi pot vătăma celulele și țesuturile.

Majoritatea fructelor, legumelor și verdețurilor conțin antioxidanți, mai cu seamă cele colorate, precum fructele de pădure, morcovii și roșiile.

Alimente care susțin imunitatea

Toate cerealele integrale, legumele și fructele sunt bogate în nutrienți, însă unele din ele conțin mai mult de un nutrient benefic pentru imunitate. De pildă, salata verde conține atât vitamina C, cât și acid folic, vitamina B1 și vitamina B2.

Citește și: Nutrienți-cheie pentru imunitatea înnăscută și dobândită (+surse alimentare)

Spanacul este o sursă excelentă de vitamina B6, vitamina C și acid folic. Conopida conține vitamina C, acid folic, vitamina B5 și vitamina B6.

În ardeii grași găsim vitamina C și vitamina B6. Iar peștele (sardinele, somonul, tonul) și carnea de miel ne pot oferi cantități mari de vitamina B12.

Alte vitamine cu efect asupra imunității sunt vitaminele A, E și K.

Dintre minerale, cele mai importante sunt zincul (se găsește în spanac, semințele de susan, semințele de dovleac, lintea, năutul, quinoa și caju, fierul, cuprul, seleniul și manganul.

Produsele procesate, alimentele stropite cu pesticide, alimentele bogate în conservanți sau sulfiți dăunează sistemului imunitar și trebuie evitate.

Cumpără de aici remedii pentru imunitate

Sursă: The World’s Healthiest Foods, What Foods are Good for My Immune System? http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=faq&dbid=24

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.