Vrei să ai un nivel stabil de energie? Iată ce alimente trebuie să consumi

Fără îndoială, energia de care corpul nostru are nevoie pentru a funcționa optim o primește prin intermediul alimentelor.

Însă alimentele nu oferă energie directă. Corpul trebuie să le descompună și să producă energia în forma de care el are nevoie. Acest proces este lung și complex.

Alimente care dau energie: Racool studio – www.freepik.com

Alimente și nutrienți utilizați pentru energie

Unele alimente sunt descompuse, iar energia pe care acestea o conțin este transferată în moleculele corpului, pentru a fi utilizată imediat. Alte alimente conțin vitamine și minerale necesare pentru susținerea acestui transfer de energie.

Există și o categorie de alimente bogate în fitonutrienți care susțin producția corectă și echilibrată de energie, astfel încât celulele și țesuturile să nu fie afectate.

Nu în ultimul rând, avem alimente care oferă blocurile de construcție necesare pentru menținerea celulelor sănătoase. Acestea sunt proteinele. Energia este produsă în interiorul celulelor, de aceea ele au nevoie de suficiente proteine pentru transferul de energie.

Citește și:

8 ALIMENTE care ne dau ENERGIE trupului și minții

Principalele tipuri de alimente folosite pentru energie sunt cele care conțin carbohidrați și grăsimi. Atunci când corpul nu are suficienți carbohidrați și grăsimi, folosește aminoacizii din proteine pentru producția de energie.

Este foarte important să știm că nu orice fel de carbohidrați și grăsimi sunt benefici pentru energie. În realitate, alimentele cu un indice glicemic mare pot provoca oboseală.

Ce carbohidrați să alegem și pe care să-i evităm

Alimentele cu un indice glicemic mare sunt cele care duc la creșterea excesivă a nivelului de zahăr din sânge după masă. Energia pe care ele ne-o oferă durează circa o oră, după care scade brusc.

Pe scurt, trebuie să evităm alimentele care conțin carbohidrați simpli, precum băuturile îndulcite, bomboanele, prăjiturile, dulciurile și produsele făcute din făină albă.

La polul opus se află alimentele cu un indice glicemic mic, care eliberează energie lent. Astfel, nivelurile de zahăr din sânge rămân stabile, iar energia durează mai mult. Iată ce trebuie să mâncăm pentru energie:

– leguminoase
– nuci
– semințe
– legume rădăcinoase (ex. țelină)
– legume cu frunze verzi
– asparagus
– dovleac, castravete
– broccoli, varză
– ceapă, praz

Grăsimile ca sursă de energie

Corpul stochează grăsimile pentru a le utiliza mai târziu la producția de energie. Din acest motiv multe persoane acumulează grăsime. O mare problemă este că nu consumăm suficiente grăsimi bune, precum Omega-3.

Cumpără de aici suplimente pentru energie:

Peștele gras, nucile și semințele sunt cele mai bune surse de grăsimi bune. Acestea pot contribui inclusiv la scăderea în greutate. Trebuie să evităm cu orice preț grăsimile saturate sau trans (ex. margarina).

Fibrele mențin energia

Fibrele sunt esențiale pentru economia energiei. Fibrele solubile, regăsite în leguminoase, cereale, nuci și semințe oferă combustibil pentru bacteriile intestinale benefice și susțin digestia, metabolismul grăsimilor și nivelurile optime de lipide din sânge.

Datorită faptului că încetinesc descompunerea și absorbția zahărului din alimentele bogate în carbohidrați, fibrele mențin nivelurile de glucoză și energia stabile.

Citește și:

SALATĂ cu POLEN pentru masa de dimineață – energie pentru întreaga zi

Pe lângă cereale, leguminoase, nuci și semințe, există și alte alimente care conțin fibre, precum fructele de pădure, rădăcinoasele și verdețurile. De altfel, toate aceste alimente au un indice glicemic redus.

Nutrienți care susțin transferul și stocarea energiei în corp

Acești nutrienți sunt vitaminele și mineralele. Iată care sunt cele mai importante: vitaminele din grupul B (B1, B2, B3, B5 și B6), coenzima Q10, magneziul, fierul și sulful.

Vitaminele B se găsesc în cerealele integrale (mai cu seamă în tărâțe). De asemenea, ele conțin și fier. Sulful se găsește în usturoi și legume crucifere (precum broccoli).

Coenzima Q10 se găsește în uleiul de nucă, în pește și carne.

Dintre fitonutrienții care protejează celulele de producția defectuoasă a energiei cei mai importanți sunt antioxidanții, precum catechinele și antocianidinele. Aceștia se găsesc în ceaiul verde și în fructe.

Alți antioxidanți valoroși sunt vitamina C (regăsită în fructele citrice), vitamina E și tocoferol (regăsită în cerealele integrale și legume) și carotenoidele (prezente în morcovi, pepenele galben și dovlecei).

Când lipsesc antioxidanții din corp, suntem mai predispuși la oboseală, dar și la mutații genetice și cancere.

Citește și:

Pastilele cu CAFEINĂ pentru energie – beneficii, administrare, efecte secundare

Un alt nutrient cu efect protector împotriva daunelor oxidative este acidul lipoic. Acesta se găsește în cartofi, morcovi, sfeclă și gulie.

Sursă: The World’s Healthiest Foods, What Foods are Good for Energy: http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=faq&dbid=26

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.