DIETĂ pentru prevenirea PIETRELOR la BILĂ

Litiaza biliară (pietre la bilă) are o incidență crescută în societatea modernă, deși datează încă de pe vremea vechilor egipteni (anul 1.000 î.Hr.). Toate grupele de vârstă sunt afectate, deși riscul de formare a calculilor biliari crește odată cu înaintarea în vârstă.

Se estimează că circa un sfert din femeile peste 60 de ani vor dezvolta pietre la bilă la un moment dat.

Dieta pentru pietre la bila: martdetoxclinic.com

Pietrele la bilă sunt depozite întărite de lichid biliar care se depun în vezica biliară. Ele pot avea dimensiuni și forme diferite. Un factor de risc implicat în formarea lor este concentrația crescută de proteine și lipide.

Majoritatea pacienților cu pietre la bilă nu dezvoltă niciodată simptome. Doar 10-20% din cazurile de litiază biliară sunt simptomatice, iar simptomele apar abia la 5-20 ani distanță de la diagnostic.

Cercetătorii spun că tratamentul este recomandat doar persoanelor care au simptome. Colecistectomia preventivă este recomandată copiilor, pacienților cu siclemie (anemie cu celule în seceră) și persoanelor cu obezitate morbidă supuse la tratamente chirurgicale pentru eliminarea excesului ponderal.

Dietă pentru combaterea pietrelor la bilă

În acest articol puteți găsi un plan de dietă pentru prevenirea formării pietrelor la bilă și a crizelor biliare provocate de acestea.

Consumă alimente cu indice glicemic scăzut

Dietele cu un indice glicemic scăzut nu sunt benefice doar în diabet. Experții susțin că acestea sunt utile și în prevenirea crizelor biliare.

Ca punct de reper, trebuie să știi că legumele non-amidonoase, fructele și leguminoasele au un indice glicemic redus. Pe acestea trebuie să le includeți mai des în dietă dacă aveți un risc crescut de litiază biliară.

Redu aportul de proteine animale

Numeroase studii pe animale au arătat că dietele sărace în proteine din carne și bogate în proteine vegetale pot inhiba formarea pietrelor la bilă. Aceste rezultate au fost confirmate și în studiile pe oameni.

Citește și REGIM alimentar împotriva formării PIETRELOR la BILĂ

Nurse’s Health Study, realizat pe femei din America pe o durată de 20 de ani a asociat creșterea consumului de proteine vegetal cu un risc redus de formare a calculilor biliari.

Proteinele din plante (soia, nuci, semințe, leguminoase) au o concentrație mai mare de arginină decât licină, în timp ce proteinele animale au cantități mai mari de licină decât de arginină. Raportul dintre acești aminoacizi este important pentru prevenirea formării pietrelor la bilă.

Consumă mai mult magneziu

Un studiu de cohortă publicat în Journal of Gastroenterology, la care au participat 42.705 de americani, a arătat că un aport crescut de magneziu (din alimente sau suplimente) a redus riscul de calculi biliari. Bărbații cu cel mai mare aport de magneziu (454 mg/zi) au avut un risc cu 30% mai mic de a dezvolta pietre la bilă.

Se presupune că acest mineral controlează trigliceridele plasmatice și menține colesterolul HDL la niveluri optime.

Mănâncă mai multe alimente bogate în fibre

Și dietele care asigură un aport generos de fibre s-au dovedit eficiente în prevenirea formării pietrelor la bilă. Un studiu care a urmărit obiceiurile alimentare a 69.000 de femei pe o perioadă de 16 ani a arătat că femeile cu cel mai mare aport de fibre au avut un risc cu 13% mai mic de a dezvolta pietre la bilă.

Cele mai mari beneficii au fost constatate în cazul fibrelor insolubile, care accelerează tranzitul intestinal, controlează secreția acizilor biliari, combat rezistența la insulină și scad trigliceridele.

Cele mai bune surse de fibre sunt cerealele integrale, fructele și legumele. Acestea trebuie consumate, pe cât posibil, cu tot cu coajă, deoarece cele mai mari concentrații de fibre se află în stratul exterior.

Consumă mai puține calorii

Consumul mare de energie duce la supraponderalitate și crește implicit riscul de pietre la bilă. Un surplus ponderal de 4,5 kg crește de 2 ori riscul de pietre la bilă. Persoanele obeze au un risc de 6 ori mai mare de a suferi de litiază biliară.

Nu reduceți aportul de calorii brusc. Nu este recomandat să pierdeți mai mult de 1-1,3 kg pe săptămână, deoarece scăderea rapidă în greutate afectează producția de săruri biliare care mențin colesterolul solubil.

Citește și Ghid de ALIMENTAȚIE pentru BILĂ (prevenirea calculilor)

Optează pentru grăsimi nesaturate

Consumul excesiv de grăsimi poate afecta bila și ficatul. Iată un motiv în plus să reduci consumul de carne, care conține grăsimi saturate. Grăsimile nesaturate fac celulele mai sensibile la insulină și contribuie astfel la prevenirea formării pietrelor la bilă. Un studiu pe 45.000 de bărbați a arătat că cei care au consumat mai multe grăsimi nesaturate precum uleiuri vegetale, au avut un risc cu 18% mai mic de calculi biliari.

Alimente recomandate în dieta pentru pietre la bilă

– nuci, migdale
– hrișcă
– mere
– ceapă

Cumpără de aici:

[incepe products ids= ‘3716, 3847′ button=’Cumpără aici’]

Surse bibliografice:

1. Heal With Food, Gallbladder Diet Plan: 6 Tips for Preventing Gallstone Attacks: https://www.healwithfood.org/gallstones/diet.php
2. Heal With Food, Good Foods for Preventing Gallstones: https://www.healwithfood.org/gallstones/foods.php
3. Gabriel E Njeze, Gallstones, Niger J Surg. 2013 Jul-Dec; 19(2): 49–55: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3899548/

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

loading...
Loading...

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.