6 SEMNALE care te avertizează ai un DEFICIT de NUTRIENȚI

Corpul nostru are nevoie în permanență de nutrienți pentru a funcționa la nivel optim. Cerințele și nevoile sale diferă de la o persoană la alta, sau de la o perioadă la alta. De pildă, femeile au nevoie de un supliment de fier pe perioada sarcinii și mai mult calciu la menopauză.

Cel mai indicat este să luăm vitaminele și mineralele din alimente. Cu cât mai variată și colorată este dieta noastră, cu atât mai bogat va fi și aportul de nutrienți.

Simptome deficite nutritionale

Organismul nostru are metodele lui prin care ne spune că îi lipsește ceva. Pentru a ști ce are nevoie, trebuie să învățăm să recunoaștem simptomele principalelor deficite nutriționale.

6 semnale că ai lipsă de vitamine sau minerale

Dr. Patricia Graham de la Centrul Medical din cadrul Universității Rush, Chicago, spune că de cele mai multe ori, aceste simptome se ameliorează sau chiar dispar după ce se corectează carențele alimentare.

1. Căderea părului

Avem motive să ne îngrijorăm cu privire la căderea părului atunci când ne trezim cu o grămadă de păr în mână după baie sau după periere.

Căderea excesivă a părului poate indica o lipsă de fier. Deficitul acestui mineral poate cauza și alte probleme, precum energie scăzută, slăbiciune și amețeală, tulburări tiroidiene, fluctuații ale greutății corporale, sensibilitate crescută la frig (senzație constanță de frig), dureri de cap, slăbiciune musculară, piele uscată, paloare.

Citește și Cum tratăm LIPSA de FIER la adulți și copii

Pentru a verifica dacă probleme cu părul se datorează unui deficit de fier, fă-ți analize la sânge, testează nivelul fierului din corp. Dacă valorile fierului sunt sub limită, poți lua un supliment cu fier, la indicația medicului. Doza zilnică recomandată este de 8 mg pentru bărbați și 18 mg pentru femei. Vei avea nevoie de un tratament de cel puțin 3 luni pentru a vedea rezultate. Este important să crești și aportul de alimente bogate în fier.

2. Senzație de arsură la nivelul limbii sau a picioarelor

Sună ca un simptom cunoscut? Această senzație de arsură poate indica o lipsă de vitamina B12. Această vitamină este esențială pentru producerea de hemoglobină și buna oxigenare a corpului.

Pe lângă arsuri la nivelul limbii și a picioarelor, deficitul de vitamina B12 poate cauza și alte simptome, precum constipație, tulburări de echilibru, piele uscată, probleme de memorie, gândire și comportament. Fă cât mai repede un test de vitamina B12 și vezi dacă nivelul este scăzut. Există cazuri când lipsa de B12 poate afecta grav sistemul nervos central.

Citește și Lipsa de vitamina B12 – simptome, cauze, analize, tratament 

Dacă ești vegetarian sau vegan, ai mare grijă la această vitamină, care se găsește în cea mai mare parte în produsele de origine animală. Solicită medicului un supliment cu vitamina B12. Doza recomandată pentru adulții sănătoși este 2.4 mg pe zi.

3. Răni care se vindecă greu

Dacă ai remarcat că te învinețești ușor, gingiile sunt foarte sensibile și sângerează chiar și la cea mai blândă periere a dinților, iar rănile se vindecă greu, este posibil să ai lipsă de vitamina C. Fără această vitamină, celulele pielii nu se pot regenera. În corp, vitamina C are și rol de antioxidant și antiinflamator.

Un prim pas pentru a preveni deficitul de vitamina C este să renunți la tutun dacă ești fumător, deoarece tutunul interferează cu capacitatea organismului de a absorbi vitamina C.

Include în dietă cât mai multe fructe și legume bogate în vitamina C. Oferta este extrem de generoasă la acest capitol: ardei gras, citrice, kiwi etc. Doza recomandată pentru adulți este 60 mg de vitamina C pe zi.

4. Dureri de oase

Dacă în ultima vreme ai observat că te dor oasele, lipsa de vitamina D poate fi una din cauze. Adulții trebuie să își asigure un aport de 600 IU de vitamina D pe zi (vârstnicii peste 71 de ani au nevoie de 800 IU/zi).

Citește și Cum tratezi lipsa de vitamina D

Cele mai bune surse alimentare de vitamina D sunt: somonul, sardinele, heringul, tonul, scoicile, ciupercile, laptele de vacă și cerealele fortificate cu vitamina D. Expunerea la soare timp de 10 minute (fără loțiuni de protecție solară) poate ajuta la obținerea dozei necesare de vitamina D.

Fă un test anual de vitamina D pentru a vedea dacă ai nevoie de un supliment. Nu lua suplimente cu vitamina D fără să ai rezultatele la analizele sangvine și fără acordul medicului, deoarece excesul de vitamina D poate cauza probleme grave de sănătate.

5. Bătăi neregulate ale inimii

Aritmia cardiacă este de multe ori un indiciu al faptului că organismului duce lipsă de anumiți nutrienți, mai precis de calciu. Durerea în piept, zvâcniturile, tremurul sau zbaterea gurii sau a ochiului, crampele musculare și fracturile sunt alte semne asociate cu deficitul de calciu.

Adulții trebuie să consume 1000 mg de calciu pe zi din alimente și suplimente. Găsim cele mai mult calciu în somon și sardine, în lactate și broccoli.

Citește și Lipsa de calciu și întărirea oaselor – rețete și leacuri de casă

Evită consumul de zahăr și dulciuri din comerț, deoarece acestea scad nivelul de calciu din corp.

6. Vedere nocturnă slabă

Vitamina A este strâns legată de vedere. Când nu ai suficientă vitamina A în corp, corneea începe să se usuce și vederea să se încețoșeze. Lipsa de vitamina A provoacă de asemenea deteriorarea vederii nocturne și poate să ducă la lezarea retinei. Dacă ai remarcat că ai început să ai probleme cu vederea, mergi la oftalmolog.

Pentru a mări nivelul de vitamina A din corp, trebuie să consumi mai multe ouă, lactate, cartofi dulci, dovleac, caise, mango și alte alimente galbene sau portocalii. Dacă nu ai un aport suficient din dietă, poți lua suplimente cu vitamina A (900 mg/zi pentru bărbați și 700 mg/zi pentru femei).

Nu aștepta să ajungi la deficite nutriționale care provoacă simptome. Fă-ți anual analize la sânge pentru a preveni numeroase probleme.

Cumpără de aici:

Sursă: Rush.edu, 6 Signs of Nutrient Deficiency: https://www.rush.edu/health-wellness/discover-health/6-signs-nutrient-deficiency

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.