Dietă pentru astm – 10 sfaturi importante

Alimentația a devenit un subiect de mare interes pentru oamenii de știință care caută metode cât mai naturale și sigure pentru prevenirea și tratarea bolilor. De pildă, rolul dietei în bolile cardiovasculare, diabetul de tip 2, sindromul metabolic sau în cancer este bine stabilit.

Unele alimente sunt considerate alimente funcționale, sau nutraceutice, adică sunt înzestrate cu calități care depășesc sfera nutrițională și au aplicații în sfera medicinală sau farmaceutică. 

Dieta pentru astm

Diete care agravează sau ameliorează simptomele de astm

Multe persoane caută o dietă pentru astm. Din păcate, obiceiurile alimentare ale pacienților cu astm nu au fost studiate în practică clinică.

Astmul este o afecțiune cronică a sistemului respirator, care are la bază o inflamație. Cauzele apariției ei pot fi diverse, de la factori genetici, până la factori de mediu: expunerea la fumul de țigară, poluarea din casă și din mediu, inhalarea unor alergeni.

Spre deosebire de alte afecțiuni, în cazul astmului dieta nu este un factor cauzal. Cu toate acestea, anumite obiceiuri alimentare nesănătoase pot declanșa sau agrava simptomele.

Dieta de tip occidental – pro-inflamatoare și agravantă în astm

De pildă, cercetătorii australieni aduc în atenție dieta de tip occidental, care presupune consumul unor cantități mari de cereale rafinate, carne roșie, carne procesată, băuturi carbogazoase îndulcite, alimente prăjite, alimente grase, lactate grase și dulciuri. Toate aceste produse alimentare au efecte antiinflamatoare.

Problema este că un procent mare al populației din țările dezvoltate a adoptat acest stil alimentar greșit, asociat cu numeroase boli cronice.

Dieta occidentală este promotoare de boli, deoarece încurajează un consum excesiv de energie, grăsimi saturate, zahăr, sare și grăsimi, cuplat cu un aport redus de nutrienți importanți (magneziu, acid folic, fibre, proteine, antioxidanți).

Inflamația cronică a căilor respiratorii este o componentă importantă a astmului, iar alimentația are un efect modulator în acest sens. Studiile au arătat că consumul excesiv de grăsimi nesănătoase (în dieta occidentală) a crescut neutrofilele în spută și a activat anumite gene implicate în inflamația căilor respiratorii.

Dieta de tip mediteranean – antiinflamatoare, benefică în astm

La polul opus se află dieta de tip mediteranean, bazată pe un aport crescut de legume, fructe și cereale integrale, nuci și pește, care au proprietăți antiinflamatoare.

Dieta Mediteraneană este renumită pentru beneficiile sale asupra mai multor aspecte ale sănătății datorită faptului că încurajează consumul de fibre, antioxidanți, proteine de calitate și cantități moderate de grăsimi bune (mononesaturate). Principala sursă de grăsime în dieta Mediteraneană este uleiul de măsline.

Citește și SIROP de CEAPĂ roșie pentru TUSE și ASTM

Reducerea consumului de grăsimi saturate a fost asociată cu scăderea inflamației respiratorii la pacienții astmatici. La adulții cu astm sever, aportul crescut de grăsimi și aportul redus de fibre a fost asociat cu o creștere a numărului de eozinofile în căile respiratorii, indicând o creștere a inflamației.

Fructele și legumele conțin antioxidanți care pot reduce această inflamație. De pildă, consumul de suc de roșii (bogat în licopen), a redus influxul de neutrofile în căile respiratorii după 7 zile de consum.

Dieta pentru astm bronșic – 10 sfaturi

Așa cum spuneam mai sus, nu există o dietă anume care ar putea elimina simptomele de astm. Dar anumite reguli alimentare pot ajuta la obținerea unui control mai bun asupra simptomelor.

1. Mâncați corect, pentru o greutate corporală sănătoasă

Cercetătorii au demonstrat că există o legătură importantă între astm și obezitate. Mai precis, supraponderalitatea poate înrăutăți simptomele de astm. Chiar și o mică scădere a greutății corporale poate ameliora simptomele. Iată de ce este importantă dieta în astm.

2. Consumați multe legume și fructe

Aceste conțin beta-caroten, vitamina C și vitamina E – antioxidanți care pot reduce inflamația din căile respiratorii, iritația și inflamația pulmonară cauzate de radicalii liberi.

3. Evitați alimentele care declanșează alergii

Peroanele cu astm sunt mai predispuse la alergii alimentare. Acestea pot cauza simptome asemănătoare astmului. La unele persoane, practicarea de exerciții după consumul unui aliment alergen poate cauza simptome de astm. Atenție la produsele lactate și la ouă, deoarece acestea pot cauza intoleranță sau alergii.

Citește și Leacuri de casă pentru ASTM – prof. univ. dr. Constantin Milică

4. Asigurați-vă un aport adecvat de vitamina D

Nivelurile de vitamina D sunt de regulă mici la pacienții cu astm sever. Lactatele, ouăle, somonul și alte tipuri de pește conțin vitamina D. Cea mai bună cale a de a crește nivelul de vitamina D din sânge este expunerea zilnică la soare.

5. Evitați sulfiții și alți conservanți

Limitați consumul de alimente procesate. E-urile și conservanții sunt declanșatori puternici ai simptomelor de astm la unele persoane. Aditivii care pot înrăutăți astmul sunt benzoații, tartrazina, glutamatul de monosodiu și sulfiții. Evitați sucurile din comerț, sosurile, chipsurile, bomboanele, supele instant, pastele, untul, brânzeturile, murăturile, vinul, fructe uscate, creveți proaspeți sau congelați.

6. Mâncați alimente bogate în vitamina B

Alimentele care conțin vitamina B (piridoxină) sunt importante într-o dietă anti-astm. Studiile au arătat că piridoxina reduce semnificativ intensitatea și frecvența atacurilor astmatice.

Vitamina B are un rol critic în producția unor molecule care ajută la relaxarea țesutului muscular neted al bronhiilor.

Poți găsi vitamina B în banane, ton, somon, carne de pui, organe de animale, năut, cartofi și cereale fortificate.

7. Consumați alimente bogate în vitaminele C și E

Aceste vitamine au rol de antioxidant în corp, ajutând la neutralizarea radicalilor liberi – molecule care provoacă contracția mușchilor netezi ai căilor respiratoare. Cantitățile mari de vitamina C pot reduce eliberarea de histamine în corp – substanțe care cresc inflamația la pacienții cu astm și provoacă simptome de alergice.

Vitamina E poate ameliora unele simptome de astm, precum respirația scurtă, tusea și respirația șuierătoare.

8. Consumați alimente bogate în quercetină

Quercetina este un antioxidant puternic, cu efecte antihistaminice și antiinflamatoare care s-a dovedit util în reducerea simptomelor de alergie și de astm. O găsești în ceapă (mai ales în ceapa roșie), mere, broccoli, leuștean, struguri roșii, cireșe, fructele citrice, ceaiul verde și fructele de pădure.

Citește și Remedii naturiste pentru ASTM BRONȘIC recomandate de prof. Ovidiu Bojor

9. Consumați mai multe plante aromatice

Acidul rozmarinic poate ameliora simptomele de astm grație activităților sale anitoxidante și antiinflamatoare puternice. Este considerat un antioxidant mult mai bun decât vitamina E. Acidul rozmarinic stimulează producția de prostacicline – substanțe care mențin pasajele aeriene ale plămânilor deschise, ușurând astfel respirația. Îl găsim în rozmarin (de unde și numele), salvie, măghiran, mentă, oregano, roiniță și cimbru.

10. Creșteți consumul de Omega-3

Acizii grași esențiali Omega-3 au proprietăți antiinflamatoare, fiind utili în mod deosebit în combaterea atacurilor astmatice. Pe de altă parte, acizii grași Omega-6, consumați în exces, pot avea efecte contrare. Asigurați-vă că nu consumați mai mulți acizi Omega6 decât Omega3. Dieta occidentală conține cantități mari de Omega6 (uleiuri hidrogenate), iar dieta mediteraneană conține mai mulți acizi Omega3 (ulei de măsline, somon, nuci, semințe de in).

Alte sfaturi importante pentru astmatici

Țineți astmul sub control consumând mai multe alimente bogate în beta-caroten sau carotenoizi, precum spanac, morcovi, cartofii dulci, mango, pepenele galben, caise. Licopenul este un alt antioxidant benefic pentru astmatici. Îl putem lua din roșii, pepenele verde și grepfrutul roz.

Magneziul este de asemenea un mineral valoros pentru suferinzii de astm deoarece îmbunătățește funcția pulmonară, reduce respirația șuierătoare. Totodată, magneziul scade riscul de astm.

Reduceți consumul de sare (sodiu) pentru ameliorarea simptomelor de astm. Sarea poate face căile respiratorii mai reactive la alergeni.

Cumpără de aici:

Surse:

1. Laurent Guilleminault, Evan J. Williams, Hayley A. Scott, Bronwyn S. Berthon, Megan Jensen, and Lisa G. Wood, Diet and Asthma: Is It Time to Adapt Our Message? Nutrients. 2017 Nov; 9(11): 1227: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5707699/
2. Heal with Food: Asthma Diet: https://www.healwithfood.org/asthma/diet.php#ixzz5mbRaaK6d
3. James T C Li, Can foods I eat affect my asthma symptoms? Mayo Clinic: https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/asthma/expert-answers/asthma-diet/faq-20058105

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.