Dieta DASH ar putea reduce riscul producerii ACCIDENTELOR VASCULARE CEREBRALE

Una din cele mai bune diete pentru sănătatea cardiovasculară este dieta DASH – „Dietary Approaches to Stop Hypertension”. A fost concepută special pentru prevenirea sau tratării hipertensiunii arteriale fără medicamente.

Această dietă încurajează reducerea aportului de sare (sodiu) și creșterea consumului de alimente bogate în diverși nutrienți care pot ajuta la scăderea presiunii arteriale, precum potasiu, calciu și magneziu.

Dieta dash

Adoptarea acestei diete poate ajuta la reducerea tensiunii arteriale cu câteva puncte în doar 2 săptămâni. În timp, valoarea tensiunii arteriale sistolice ar putea scădea cu 8-14 puncte.

Planul de dietă DASH este de asemenea asemănător recomandărilor alimentare pentru diabetului, osteoporozei și cancerului.

Pe lângă faptul că scade tensiunea arterială, dieta DASH ar putea preveni inclusiv accidentul vascular cerebral, datorită aportului redus de colesterol și grăsimi saturate și a consumului crescut de antioxidanți din alimentele vegetale, care împiedică acumularea de plăci grase în interiorul arterelor.

Un  studiu publicat în aprilie 2019 în jurnalul „Stroke” a arătat că adoptarea unei diete anti-hipertensiune ar putea  reduce riscul de producere a accidentelor vasculare cerebrale.

Studiul a analizat datele din chestionarele completate de 74.400 de persoane cu vârsta cuprinsă între 45 și 84 de ani, referitoare la dieta lor.

Cercetătorii au creat scoruri bazate pe consumul de fructe, legume, cereale integrale, lactate degresate, carne de pui, pește și nuci – alimente pe care se axează dieta DASH.

Participanții au fost urmăriți timp de 12 ani. Autorii studiului au descoperit că cei care au urmat mai îndeaproape dieta DASH au avut un risc mai mic de accident vascular ischemic. Aproape 9 din 10 accidente vasculare cerebrale sunt ischemice. Ele se produc atunci când un cheag de sânge obstrucționează un vas de sânge care aprovizionează creierul.

Există 2 tipuri de diete DASH care pot fi urmate. Cea standard presupune un consum maxim de sare (sodiu) de 2.300 mg pe zi. În dieta DASH săracă în sodiu, limita maximă permisă de sare este de 1.500 mg pe zi. Ambele versiuni ale dietei încurajează scăderea aportului de sare, care este foarte mare (3.400 mg/zi) în dieta de tip american.

Ce poți mânca dacă ții dieta DASH

• 6-8 porții de cereale pe zi – pâine, cereale, orez, paste integrale; o porție înseamnă 1 felie de pâine integrală, 30 g de cereale uscate sau ½ cană de cereale, orez sau paste gătite.

• 4-5 porții de legume pe zi – roșii, morcovi, broccoli, cartofi dulci, verdețuri (bogate în potasiu și magneziu); o porție de legume poate însemna ½ cană de legume crude sau gătite tăiate mărunt sau 1 cană de verdețuri.

• 4-5 porții de fructe pe zi – o porție poate însemna 1 fruct mediu, ½ cană de fructe proaspete, congelate sau conservate, sau 110 g de suc de fructe.

• 2-3 porții de lactate pe zi – lapte dulce, iaurt, brânză (conțin calciu, vitamina D și proteine); alegeți lactate cu un conținut redus de grăsime (saturată); o porție de lactate înseamnă 1 cană de lapte dulce, 1 cană de iaurt sau 42 g de brânză degresate.

• 170 g de carne slabă, pui sau pește pe zi – bogate în proteine, zinc, fier și vitamine B;

• 4-5 porții de nuci, semințe și leguminoase pe săptămână – migdale, nuci, semințe de floarea-soarelui, fasole, linte, mazăre, năut (conțin magneziu, potasiu, proteine și fitonutrienți care protejează împotriva bolilor cardiovasculare și a cancerului); o porție poate însemna 1/3 cană de nuci, 2 linguri de semințe sau unt de semințe sau ½ cană de leguminoase fierte.

• 2-3 porții de grăsimi pe zi – o porție poate însemna 1 lingură de margarină, 1 lingură de maioneză sau 2 linguri de sos (dressing) pentru salate;

• 5 porții de dulciuri pe săptămână – optați pentru dulciuri sărace în grăsimi și zahăr sau îndulcitori artificiali.

Cumpără de aici:

Surse:

1. Harvard Health Publishing, DASH diet may lower stroke risk: https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/dash-diet-may-lower-stroke-risk
2. Mayo Clinic, DASH diet: Healthy eating to lower your blood pressure: https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/in-depth/dash-diet/art-20048456

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.