Ce ar trebui să conțină FARFURIA ideală – sfaturile nuriționiștilor de la Harvard

Cu toții știm cât de important este să mănânci sănătos. Majoritatea dintre noi avem probleme la capitolul punere în practică.

Suntem bombardați din toate părțile cu sfaturi, recomandări, îndrumări, reguli și principii dietetice, însă nu toate sunt argumentate nutrițional, medical sau științific.

Farfuria ideala

Alimentația poate fi prietenul sau dușmanul propriului nostru organism. Și noi suntem principalii răspunzător de alegerile noastre alimentare.

O alimentație naturală și echilibrată ne poate ajuta să ne menținem greutatea corporală, să ne ferim de boli și să trăim mai mult.

Însă pentru fiecare persoană funcționează un anumit stil alimentar, la care se ajunge prin experiență (încercări, eșecuri, succese).

Farfuria ideală

Nutriționiștii folosesc un model care se numește „farfuria ideală”, pentru a stabili cu mai multă precizie care sunt porțiile corecte pentru fiecare categorie de alimente în parte.

Experții de la Harvard ne învață ce procent din fiecare trebuie să punem în farfurie, pentru a avea mese cât mai echilibrate din punct de vedere nutrițional.

• ½ farfurie = legume și fructe

Cea mai mare parte a farfuriei trebuie să fie ocupată cu legume și fructe. Cu cât mai variată este selecția, cu cât mai divers colorate sunt legumele și fructele, cu atât mai bine. Fructele pot fi consumate în doze mai mici decât legumele, deoarece au un conținut mai mare de zahăr și calorii.

Cartofii nu sunt considerați legume de experții de la Harvard care au realizat „Farfuria Perfectă”, deoarece au un impact negativ asupra nivelului de zahăr din sânge.

• ¼ din farfurie = cereale integrale

Un sfert din farfurie poate fi acoperită de cereale integrale. Puteți alege dintr-o gamă largă: grâu, orz, secară, ovăz, quinoa, orez, hrișcă. Aceste cereale se pot folosi la gătit, sau se pot consuma sub formă de pâine, fie sub formă de paste sau alte produse.

Spre deosebire de cerealele rafinate (albe la culoare), cele integrale au un efect mai blând asupra nivelului de zahăr din sânge și a insulinei.

• ¼ din farfurie – proteine

Celălalt sfert din farfuria perfectă trebuie să conțină proteine: pește, carne, leguminoase, nuci. Toate sunt alegeri sănătoase și versatile. Ele pot fi incluse în salate, servite ca garnitură, adăugate în supe, tocănițe etc. Evitați carnea procesată, precum mezeluri.

• Uleiurile = cu moderație

Grăsimile trebuie consumate cu moderație. Cel mai sănătos este uleiul de măsline natural. Evitați margarina și alte surse de grăsimi trans. Când cumpărați lactate, țineți cont de faptul că „degresat” nu înseamnă în mod automat mai sănătos, nici mai hrănitor, dimpotrivă.

• Băuturi recomandate

La masă se pot consuma apă, cafea sau ceaiuri, 1-2 porții de lapte pe zi și doze mici de suc (1 pahar mic pe zi).

O dietă sănătoasă trebuie completată în mod obligatoriu de un stil de viață sănătos, care include mișcare fizică regulată. Mențineți-vă activi cât mai mult timp posibil, pentru a avea o greutate corporală cât mai aproape de limita normală.

Sfaturi finale

Calitatea carbohidraților este mai importantă decât cantitatea, deoarece unele surse de carbohidrați, precum legumele, fructele, cerealele integrale și leguminoasele sunt mai sănătoase decât altele.

Evitați băuturile răcoritoare care conțin mult zahăr. Ele constituie una din sursele principale de calorii din dieta de tip „american”.

Surse:

1. Healthy Food, The Perfect Plate: https://www.healthyfood.com/advice/the-perfect-plate/
2. Harvard T.C. Chan, Healthy Eating Plate: https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/healthy-eating-plate/

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.