1 din 3 femei folosește mâncarea pentru a alunga tristețea, singurătatea, frustrarea, dezamăgirile – dr. Mihaela Bilic

Femeile se îngrașă din multe motive. Dincolo de schimbările hormonale și metabolice care au loc periodic în organismul lor, există motive care ține mai mult de aspectul afectiv decât de cel fiziologic.

Dr. Mihaela Bilic spune că 1 femeie din 3 are o relație incorectă cu mâncarea, în sensul că folosește alimentele pentru a-și umple un gol sufletesc, pentru a-și alunga stările de tristețe, de frustrare și de stres.

Dr. Mihaela Bilic despre tipurile de foame

Foarte multe femei se refugiază astfel în mâncare pentru a uita sau a diminua problemele și neîmplinirile din viața ei. Un prim pas înspre corectarea relației noastre cu mâncarea este confruntarea cu adevărul.

„Când simțiți nevoia să mâncați ceva, opriți-vă câteva secunde și întrebați-vă: „Sigur mi-e foame”?

O clipă de sinceritate ne va descoperi că de fapt în spatele impulsului de a mânca se află nu senzația reală de foame, ci un pretext pentru a ne îmbunătăți starea de spirit.

Femeile sunt mai emoționale decât bărbații și pot cădea pradă mai ușor „viciilor” alimentare, utilizând mâncarea pentru a-și acoperi golul interior produs de singurătate, dezamăgire, plictiseală, iritabilitate, tensiune nervoasă.

Acest gol afectiv nu trebuie însă umplut cu mâncare. Trebuie soluționată cauza emoțională, iar mâncare trebuie folosită doar în scopul supraviețuirii.

Tipuri de foame

Trebuie să recunoaștem că mulți dintre noi mâncăm din obicei, din reflex sau din diverse dorințe, și nu pentru că avem cu adevărat nevoie de mâncare.

Există mai multe tipuri de foame după care ne ghidăm, și este important să facem diferența între ele și să stabilim noi singuri care este tipul de foame „adevărat”.

1. FOAMEA BIOLOGICĂ – necesitatea de a mânca

Acest tip de foame este declanșat de factori care țin de unele mecanisme interne, precum nivelul zahărului din sânge, metabolismul hepatic, rezervele de aminoacizi, semnalele țesutului gras.

Este tipul de foame care apare instinctiv și care ne asigură supraviețuirea prin aprovizionarea organismului cu energia de care are nevoie.

2. FOAMEA SENZORIALĂ – dorința de a mânca

Este evident că acest tip de foame nu este reală. Ea este mai curând stimulată de creier. Gândul la mâncare, vederea sau mirosul unor alimente plăcute stimulează organele de simț și ne provoacă la mâncare.

Mai bine spus, foamea senzorială este de fapt o poftă. Ea are ca scop mâncarea de plăcere, pentru a dobândi o stare de bine. Unele alimente sunt atât de plăcute, încât ele ne determină să mâncăm foarte mult, doar de dragul satisfacerii acelei plăceri senzoriale.

3. FOAMEA FIZIOLOGICĂ – nevoia de a mânca

Este un tip de foame asemănător cu foamea biologică. Totuși, este diferită deoarece atunci când organismul are nevoie de anumiți nutrienți, ne transmite anumite semnale: senzație de slăbiciune, crampe stomacale, forfota intestinelor. Toate acestea ne indică faptul că trebuie să mâncăm pentru a aproviziona corpul cu carburanții necesari.

4. FOAMEA AFECTIVĂ – pulsiunea de a mânca

Acest tip de foame seamănă cu foamea senzorială, fiind dictată nu de simțuri, ci și de emoții. Ne vine să mâncăm atunci când dorim să simțim dragoste, afecțiune, protecție și alte sentimente plăcute sufletului și inimii.

În cazul acestui impuls de a mânca, nu poate fi vorba în nici un caz de o senzație reală de foame, ci despre utilizarea alimentelor pentru a umple o nevoie afectivă. Multe persoane simt nevoia să mănânce în continuu când sunt stresate, plictisite sau anxioase.

„Dacă am încerca să dăm mâncării rolul ei adevărat, adică acela de hrană, și am răspunde la întrebarea „Ce ne lipsește în mod real”: iubirea unui bărbat, afecțiunea familiei, realizările profesionale, o viață socială mai interesantă?”

Este important să medităm la aceste lucruri și să conștientizăm că o cutie de înghețată, o ciocolată sau un sandviș nu poate rezolva starea emoțională.

„A te lăsa purtat de „foamea nervoasă” este mult mai ușor decât să recunoști și să te confrunți cu adevăratele insatisfacții din viața ta”.

Cumpără de aici suplimente pentru slăbit:
[wcepe_products ids= ‘4569, 7052, 11086, 11091′ button=’Cumpără aici’]

Sursă: Dr. Mihaela Bilic, „Tipuri de foame”, Sănătatea are gust – Ghid pentru slăbit, Editura Curtea Veche Publishing, București 2015, pp. 141-142

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

loading...

    Adaugă comentariu

    Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.