Scăderea COLESTEROLULUI din sânge prin DIETĂ

În foarte multe afecțiuni, schimbarea dietei poate fi cea mai bună cale de vindecare. Hipercolesterolemia de pildă, se poate remedia printr-un regim alimentar sărac în grăsimi saturate și bogat în alimente vegetale.

Corpul nostru are nevoie de o anumită cantitate de colesterol pentru a funcționa optim. În momentul în care concentrația din sânge crește, el se poate lipi de pereții arterelor, provocând îngustarea sau chiar blocarea lor. Riscul de boli arteriale coronariene și alte boli de inimă crește așadar foarte mult.

Reducerea colesterolului prin dieta

Tratamentul pentru colesterol mărit include, pe lângă medicația stabilită de doctor, adoptarea unui stil de viață sănătos pentru inimă: mâncat sănătos, controlul greutății corporale și mișcare fizică regulată.

Două tipuri de diete s-au dovedit eficiente în scăderea colesterolului și prevenirea bolilor cardiovasculare: dieta DASH și dieta Mediteraneană.

Grăsimi saturate

Primul sfat de care trebuie să țineți cont atunci când începeți o dietă pentru scăderea colesterolului este înlocuirea grăsimilor saturate și cu grăsimi sănătoase, dar și scăderea consumului de grăsimi totale.

Maxim 25-35% din doza zilnică de calorii trebuie să provină din grăsimi alimentare, și mai puțin de 7% din grăsimi saturate. În funcție de numărul de calorii consumate zilnic, iată care sunt cantitățile maxime de grăsimi pe care le puteți include în dietă:

• la 1.500 de calorii pe zi:

– 42-58 g de grăsimi totale
– 10 g de grăsimi saturate

• la 2.000 de calorii pe zi:

– 56-78 g de grăsimi totale
– 13 g de grăsimi saturate

• la 2.500 g de calorii pe zi:

– 69-97 g de grăsimi totale
– 17 g de grăsimi saturate

Grăsimile saturate sunt periculoase deoarece cresc nivelul de colesterol LDL mai mult decât orice altceva din dietă. Se găsesc în carne, produse lactate, ciocolată, produse de patiserie, alimente prăjite în mult ulei sau intens procesate (rafinate).

Grăsimile trans sunt un alt tip de grăsimi nocive. Acestea cresc colesterolul LDL și scad colesterolu HDL. Se găsesc cel mai mult în uleiurile hidrogenate și grăsimi precum margarina, biscuiții, fursecurile și cartofii prăjiți.

Aceste grăsimi trebuie înlocuite cu grăsimi sănătoase din carne slabă, pește, nuci, avocado și uleiuri nesaturate precum ulei de măsline și ulei de rapiță.

Citește și SEMINȚELE de NEGRILICĂ scad COLESTEROLUL și GLICEMIA

Alimente bogate în colesterol

Inclusiv alimentele care conțin colesterol trebuie evitate de persoanele cu nivel mare de colesterol în sânge. Alimentele cele mai bogate în colesterol sunt cele de origine animală: organele de animale (ficat), gălbenușul de ou, lactatele integrale și creveții. Limita maximă de colesterol este 200 mg pe zi.

Fibrele

Creșterea consumului de fibre solubile este o altă strategie importată în dieta de scădere a colesterolului. Aceste substanțe împiedică absorbția colesterolului de către tractul digestiv. Se găsesc în cerealele integrale (ovăz, tărâțe de ovăz), mere, banane, portocale, pere, prune, fasole, linte, năut, mazăre.

Dietele bogate în fructe și legume cresc nivelul unor compuși care ajută în mod natural la scăderea colesterolului, numiți stanoli sau steroli care acționează ca fibrele solubile.

Pește

Consumați tipuri de pește care sunt bogate în acizi grași Omega-3. Deși nu scad colesterolul LDL, aceștia ajută la creșterea colesterolul HDL, protejează inima de cheaguri de sânge periculoase și reduc riscul de atac de cord.

Cele mai bune surse de Omega-3 sunt somonul, tonul și macroul. Aceste tipuri de pește pot fi consumate de 2 ori pe săptămână.

Sare

Nu consumați mai mult de 2.300 mg de sare (sodiu) pe zi, echivalentul a unei lingurițe. Luați în calcul și produsele cumpărate care conțin multă sare. Deși limitarea consumului de sare nu scade colesterolul, scade riscul bolilor de inimă și reducerea tensiunii arteriale.

Alcool

Bărbații nu ar trebui să consume mai mult de 2 pahare de alcool pe zi, iar femeile trebuie să se limiteze la doar 1 pahar de alcool pe zi. Alcoolul adaugă extra calorii în dietă și exces ponderal. Supraponderalitatea crește tensiunea arterială, nivelurile de trigliceride și de colesterol.

Cumpără de aici:

Sursă: Medline Plus, „How to Lower Cholesterol with Diet”: https://medlineplus.gov/howtolowercholesterolwithdiet.html

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.