Dieta MIND pentru conservarea sănătății CREIERULUI (protejează memoria și gândirea)

Articol scris de Ana-Maria Postolache

Creierul este cel mai important și complex organ al corpului uman, iar menținerea sănătății cognitive este esențială pentru independența funcțională, calitatea vieții și o îmbătrânire sănătoasă.

Potrivit Centrelor pentru Controlul și Prevenirea Bolilor, un creier sănătos este un creier care poate îndeplini toate procesele mentale ce cuprind cogniția, precum abilitatea de a învăța și raționa, folosirea limbii și capacitatea de a ține minte.

Dietă pentru creier

În ciuda importanței conservării sănătății mentale, informațiile din acest domeniu sunt limitate pentru publicul larg. Dintre metodele utilizate pentru promovarea și sprijinirea sănătății cardiovasculare și a creierului, foarte importante sunt strategiile alimentare.

„MIND” – dieta creierului 

O dietă specială, care poate ajuta la scăderea riscului de declin cognitiv este dieta „MIND”, care în limba română înseamnă „minte”. Rezultatele primelor studii au asociat acest plan alimentar cu o întinerire de 7,5 ani a creierului.

Dieta MIND a fost dezvoltată de dr. Martha Clare Morris de la Universitatea Rush din Chicago, împreună cu colegii săi, fiind axată în mod special pe nutrienți (compuși alimentari) cu rol în protejarea neuronală și prevenirea demenței.

Este un hibrid al dietei DASH și dietei Mediteraneene, care s-a dovedit eficientă în conservarea  memoriei și a gândirii. Din acest motiv a căpătat numele de „Mediteanean-Dash Intervention for Neurodegenerative Delay”.

În mod asemănător celorlalte 2 diete din care este inspirată, MIND este concentrată pe alimente vegetale naturale. Ea exclude consumul de alimente de origine animală și produse bogate în grăsimi saturate. Fructele de pădure și verdețurile sunt alimente specifice dietei MIND.

Afinele se numără printre cele mai puternice alimente în ceea ce privește capacitatea lor de a proteja creierul. Căpșunile s-au dovedit la fel de benefice în studiile precedente asupra funcțiilor cognitive.

Care este specificul dietei MIND

Cei care vor să adopte acest regim alimentar trebuie să respecte câteva principii simple:

– să consume cel puțin 3 porții de cereale integrale, o salată și o altă legumă în plus pe zi
– să bea 1 pahar de vin zilnic
– să consume ca gustare nuci
– să mănânce cât mai des fasole
– să includă cel puțin 2 porții de carne de pasăre și fructe de pădure pe săptămână
– să mănânce pește cel puțin 1 dată pe săptămână

Dieta MIND nu încurajează consumul acestor grupuri de alimente:

• carnea roșie
• untul și margarina (mai puțin de 1 lingură pe zi)
• brânzeturile
• dulciurile și produsele de patiserie
• produsele fast-food și prăjelile (mai puțin de 1 porție pe

Beneficiile dietei MIND

Studiile care au comparat beneficiile dietei MIND cu cele ale dietelor DASH și Mediteraneană au obținut rezultate pozitive. Peste 900 de participanți cu vârsta cuprinsă între 58 și 98 de ani au fost grupați pentru a urma una din aceste 3 diete, după care au fost monotorizați timp de 4,5 ani. Pe durata studiului, au fost sesizate 144 de cazuri de Alzheimer.

Dieta MIND a fost asociată cu o încetinire a declinului cognitiv, echivalentul a 7,5 ani de vârstă mai mică. Persoanele care au aderat cel mai mult la dieta MIND au avut un risc cu 53% mai mic de a dezvolta Alzheimer.

Rezultate similare au fost obținute și în cazul celor care au urmat dieta Mediteraneană (54%). Următorii dietei DASH au avut o scădere de 39% a riscului de Alzheimer.

Chiar și cei care au făcut îmbunătățiri modeste în favoarea dietei MIND (ex. 2 legume pe zi, 2 porții de fructe de pădure pe săptămână, 1 porție de pește pe săptămână) au avut un risc mai mic de Alzheimer cu 35%.

Dr. Morris susține că aceste recomandări sunt mult mai ușor de împlinit decât cele din dietelor DASH și Mediteraneană, și ele pot aduce beneficii notabile.

Cumpără de aici:

Surse bibliografice:

1. Derbyshire E, „Brain Health across the Lifespan: A Systematic Review on the Role of Omega-3 Fatty Acid Supplements”, articol publicat în jurnalul Nutrients. 2018 Aug 15;10(8). pii: E1094, preluat de pe site-ul: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30111738
2. Philip B. Gorelick, Chair, Karen L. Furie, Co-Chair, Costantino Iadecola, Co-Chair, Eric E. Smith, Salina P. Waddy, Donald M. Lloyd-Jones, Hee-Joon Bae, Mary Ann Bauman, Martin Dichgans, Pamela W. Duncan, Meighan Girgus, Virginia J. Howard, Ronald M. Lazar, Sudha Seshadri, Fernando D. Testai, Stephen van Gaal, Kristine Yaffe, Hank Wasiak, MBA, and Charlotte Zerna, „Defining Optimal Brain Health in Adults, A Presidential Advisory From the American Heart Association/American Stroke Association”, articol publicat în jurnalul Stroke. 2017 Oct; 48(10): e284–e303, preluat de pe site-ul: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5654545/
3. UHN Stuff, „The MIND Diet’s Benefit on Brain Health”, articol publicat pe site-ul University Health News Daily în MEMORY: https://universityhealthnews.com/daily/memory/the-mind-diets-benefit-on-brain-health/

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.