Dieta VEGANĂ reduce INFLAMAȚIA asociată cu boli cronice (studii)

Inflamația se află la baza multor boli cronice, dacă nu chiar la baza tuturor bolilor, dar mai cu seamă a bolilor cardiovasculare și intestinale, a diabetului, artritei și a cancerului.

Inflamația cronică este caracterizată printr-un răspuns inflamator activ continuu și distrugerea tisulară. Ea apare atunci când mecanismele inflamatorii acute nu reușesc să elimine leziunea țesutului.

Dieta vegana reduce inflamatia

Efectele distructive ale inflamației

Cercetătorii consideră că inflamația cronică este o cauză majoră a cancerului și a îmbătrânirii premature a organismului. Procesul inflamator induce stresul oxidativ și reduce capacitatea antioxidantă celulară.

Supraproducția de radicali liberi reacționează cu acizii grași ai membranelor celulare și cu proteinele, afectându-le permanent funcția. Mai mult, acești radicali liberi pot cauza mutații și daune ADN – un factor care predispune la cancer și tulburări asociate cu vârsta.

În consecință, se pot dezvolta boli precum ateroscleroză, diabet de tip 2, boli autoimune, artrită reumatoidă, afecțiuni cardiovasculare și maligne.

Simptome de inflamație cronică

Între simptomele care se dezvoltă în timpul unei inflamații cronice se numără:

– durerea corporală
– oboseala constantă
– insomnia
– depresia
– anxietatea
– tulburările de dispoziție
– complicațiile gastrointestinale (constipație, diaree, reflux de acid)
– creșterea în greutate
– infecțiile frecvente

Dintre factorii de risc ai inflamațiilor, cei mai importanți sunt:

– vârsta înaintată
– creșterea grăsimii viscerale
– obezitatea
– dieta bogată în grăsimi saturate și grăsimi trans
– consumul excesiv de zahăr
– fumatul
– niveluri scăzute de estrogen sau testosteron
– stresul fizic și emoțional
– tulburările de somn

Strategii alimentare împotriva inflamațiilor

Pentru reducerea inflamației cronice și eliminarea factorilor care declanșează inflamația în corp este necesar să facem câteva schimbări în dieta de zi cu zi. Cea mai importantă strategie împotriva inflamațiilor este scăderea în greutate.

• Limitați consumul de alimente cu indice glicemic mare

Din această categorie fac parte băuturile răcoritoare, carbohidrații rafinați, produselw care conțin sirop de fructoză, sirop de porumb sau de glucoză.

Dietele cu un indice glicemic ridicat sunt asociate cu un risc crescut de diabet zaharat de tip 2, accident vascular cerebral și boli de inimă coronariene).

• Reduceți consumului de grăsimi procesate

Grăsimile sintetice de tip trans agravează inflamația, în timp ce grăsimile mononesaturate sau polinesaturate precum Omega-3 au efect anti-inflamator. Evitați produsele ambalate care conțin grăsimi procesate.

• Consumați fructe și legume

Toate fructele și legumele sunt bune, însă mai ales cele bogate în antioxidanți, polifenoli și alți compuși antiinflamatori, precum afinele (și alte fructe de pădure), merele, varza, broccoli, conopida.

Mâncați nuci și migdale – acestea conțin grăsimi sănătoase și scad riscul de boli cardiovasculare și diabet. Folosiți uleiul de susan – conține lignani, compuși care reduc sinteza compușilor pro-inflamatori și scad tensiunea arterială.

• Creșteți aportul de fibre

Atât fibrele solubile, cât și cele insolubile sunt asociate cu scăderea nivelurilor de Interleukin 6 (IL-6) și factorul de necroză tumorală (TNF-alfa) – două substanțe proinflamatorii. Acestea se găsesc în fructe, legume și cereale integrale.

• Beți ceai verde sau negru

Studiile pe oameni au arătat că ceaiul verde și ceaiul negru conțin mulți polifenoli – antioxidanți care scad nivelul de proteina C reactivă (CRP) – un evaluator al inflamației care se folosește la pacienții cu boli intestinale inflamatorii, artrită sau boli autoimune.

• Folosiți turmericul

Curcumina, compusul activ din turmeric are efecte antiinflamatoare puternice. Aceasta produce îmbunătățiri notabile în numeroase boli inflamatorii.

Dintre mcronutrienți, cei mai importanți în lupta cu inflamațiile sunt: magneziul, vitamina D, vitamina E, zincul și seleniul.

Dieta vegană – mai eficientă în scăderea inflamației

Un studiu apărut în Journal of the American Heart Association susține adoptarea unei diete vegane pentru scăderea inflamației și prevenirea evenimentelor cardiace.

Studiul a fost realizat pe 100 de persoane cu boli de inimă (cu cel puțin o arteră cardiacă îngustată), care au fost împărțite în două grupuri.

Un grup a urmat o dietă vegană – fără carne, lactate, ouă, sau pește, iar celălalt grup a urmat dieta AHA, recomandată de Asociația Americană a Inimii, care încurajează consumul de carne, pește, lactate sărace în grăsimi și alimente vegetale.

După 2 luni de studiu, rezultatele au arătat că la persoanele care au urmat dieta vegană, nivelurile proteinei C-reactive (CRP) erau cu 32% mai mici decât persoanele care au urmat dieta AHA. Nivelurile crescute de CRP (un marker pentru inflamație) – indică un risc crescut de atac de cord.

Cumpără de aici:

Surse bibliografice:

1. Roma Pahwa, Ishwarlal Jialal. Chronic Inflammation: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK493173/
2. Khansari N, Shakiba Y, Mahmoudi M. Chronic inflammation and oxidative stress as a major cause of age-related diseases and cancer. Recent Pat Inflamm Allergy Drug Discov. 2009: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19149749
3. Linlin Chen, Huidan Deng, Hengmin Cui, Jing Fang, Zhicai Zuo,J unliang Deng, Yinglun Li, Xun Wang and Ling Zhao. Inflammatory responses and inflammation-associated diseases in organs. Oncotarget. 2018: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5805548/
4. Less heart-damaging inflammation with a vegan diet? Harvard Health Publishing, Harvard Medical School, https://www.health.harvard.edu/heart-health/less-heart-damaging-inflammation-with-a-vegan-diet

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.