Bărbații care consumă mai multe FRUCTE și LEGUME au mai puține probleme cu MEMORIA

Cei mai mulți dintre noi percepem alimentele ca pe o sursă de hrană și energie pentru corp. Oamenii de știință au descoperit însă că o dietă sănătoasă are potențialul de a preveni sau proteja împotriva îmbolnăvirii organismului.

De pildă, studiile realizate în ultimii 5 ani au arătat că factorii dietetici pot influența anumite sisteme moleculare care mențin funcția mentală.

Fructe si legume – memorie

__

Dietele bogate în grăsimi saturate afectează creierul

Dietele bogate în grăsimi sănătoase, precum Omega-3 susțin procesele cognitive, în timp ce grăsimile saturate reduc substraturile moleculare care susțin procesarea cognitivă și măresc riscul de disfuncții neurologice.

Un aport mare de calorii poate duce la dezvoltarea sindromului metabolic, care în consecință poate cauza complicații la nivelul creierului.

Hiperglicemia și rezistența la insulină sunt factori de risc pentru moartea neuronală deoarece aceștia induc o stare de stres oxidativ și răspuns inflamator care afectează procesele cognitive. Totodată, dietele bogate în grăsimi și obezitatea cresc riscul de Alzheimer.

Un studiu realizat de Brigham and Women’s Hospital a arătat că femeile care cu cel mai mare aport de grăsimi saturate din carne roșie și unt au avut cele mai proaste rezultate la testele de gândire și memorie.

Fructele și legumele ajută la conservarea memoriei

Un studiu publicat în anul 2018 în Neurology întărește recomandarea specialiștilor de a mânca mai multe fructe și legume. Cercetătorii au descoperit că acest lucru reduce riscul de pierdere a memoriei.

Studiul a fost realizat pe 28.000 de bărbați, cu vârsta medie de 51 de ani și a durat 20 de ani. Aceștia au completat chestionare la fiecare 4 ani cu informații despre numărul zilnic de porții de fructe, legume și alte alimente.

Au fost de asemenea supuși la teste de gândire și memorie cu cel puțin 4 ani înainte de finalul studiului, când participanții aveau deja circa 73 de ani.

Rezultatele testelor au arătat că bărbații care au consumat cele mai multe porții de fructe și legume (6+ porții) pe zi au fost mai puțin predispuși la deficite de gândire decât bărbații care au consumat cele mai puține fructe și legume (2 porții sau mai puțin pe zi).

O porție de fructe sau de legume crude poate însemna oricare dintre situațiile de mai jos:

– 1 banană mare
– 1 grepfrut mediu
– 8 căpșuni mari
– 1 prună mare
– 1 cartof mediu
– 1 porumb
– 12 morcovi baby
– 10 buchețele de broccoli
– 125 ml de suc de fructe sau de legume proaspăt
– 1 mână de verdețuri

Legătura dintre consumul de alimente vegetale și memorie se află în conținutul bogat în antioxidanți și substanțe bioactive pe care acestea le conțin: carotenoide, vitaminele A, B, C și E, flavonoide, polifenoli.

Compușii antioxidanți sunt cei mai importanți, deoarece aceștia previn disfuncțiile cognitive asociate cu vârsta, precum problemele de memorie.

Idei de mese care ajută la conservarea memoriei

Dieta mediteraneeană pare să aducă cele mai mari beneficii la nivel cognitiv și cardiovascular, deoarece conține alimente bogate în grăsimi nesaturate: ulei de măsline, pește, nuci.

Acest model dietetic a fost asociat cu rate mai mici de demență cauzată de Alzheimer și tulburări cognitive ușoare – stadiul de pierdere a memoriei care precede demența.

Iată câteva rețete cu specific meditereanean:

• Mic-dejun: muesli din cereale integrale cu fructe de pădure proaspete și migdale, sau 170 g de iaurt grecesc natural cu afine

• Prânz: salată grecească, cu pui pe grătar, sau pâine integrală cu 2 linguri de hummus și topping de roșie

• Cină: somon fript cu tapenade (pastă de măsline negre, anșoa, capere, ulei de măsline și usturoi) sau pui fript cu usturoi, lămâie și asparagus

Cumpără de aici:

Surse bibliografice:

1. Fernando Gómez-Pinilla. Brain foods: the effects of nutrients on brain function. Nature Reviews Neuroscience. 2010: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2805706/
2. Treviño S, Aguilar-Alonso P, Flores Hernandez JA, Brambila E, Guevara J, Flores G, Lopez-Lopez G, Muñoz-Arenas G, Morales-Medina JC, Toxqui V, Venegas B, Diaz A. A high calorie diet causes memory loss, metabolic syndrome and oxidative stress into hippocampus and temporal cortex of rats. Synapse. 2015: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26073877
3. Asadbegi M, Yaghmaei P, Salehi I, Komaki A, Ebrahim-Habibi A. Investigation of thymol effect on learning and memory impairment induced by intrahippocampal injection of amyloid beta peptide in high fat diet- fed rats. Metabolic Brain Disease. 2017: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28255862
4. Fruits & Veggies More Matters: How much is a cup of fruits & vegetables? https://www.fruitsandveggiesmorematters.org/how-much-do-i-need
5. Harvard Health Publishing, Harvard Medical School, Boost your memory by eating right: https://www.health.harvard.edu/mind-and-mood/boost-your-memory-by-eating-right

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.