Consumul ridicat de alimente ULTRA-PROCESATE asociat cu risc crescut de MORTALITATE (studiu)

Tot mai multe studii recente atrag atenția asupra pericolelor la care ne spunem urmând o dietă bazată pe alimente ultra-rafinate și aditivate.

Un studiu recent, realizat de francezi, a arătat o asociere între consumul ridicat de aceste produse și riscul de deces prematur.

alimente ultra-procesate

 

Cercetătorii sunt de părere că produsele intens procesate pot contribui la scăderea duratei de viață prin creșterea riscului de afecțiuni cardiovasculare, cancer și de alte boli.

Studiul a fost realizat pe 45.000 de adulți cu vârsta de 45+ de ani. După eliminarea altor factori de risc precum indicele de masă corporală sau fumatul, riscul de mortalitate a fost cu 14% mai mare pentru fiecare creștere de 10% a consumului de produse ultra-procesate.

Potrivit acestui studiu, din categoria alimentelor ultra-procesate fac parte cele care conțin foarte multe ingrediente, supuse la procese industriale multiple.

Acest lucru se poate vedea limpede analizând eticheta produselor din magazine, care conține uneori peste 10 ingrediente. Cele mai bune exemple sunt gustările împachetate, precum biscuiții, bomboanele, napolitanele, înghețata și alte dulciuri, produsele din carne procesată și produsele semi-preparate.

Alimentele ultra-procesate sunt făcute ca să fie gustoase și trainice. Acestea conțin multă sare, mult zahăr adăugat, potențatori de gust, arome artificiale, coloranți și mulți aditivi dăunători organismului. În plus, au niveluri scăzute de fibre.

Procedeele de conservare a cărnii pot da naștere la alți compuși periculoși, precum hidrocarburi aromatice policiclice – asociate cu dezvoltarea cancerului. De asemenea, procedeele de procesare la temperaturi înalte pot declanșa formarea de compuși cu potențial cancerigen.

Unii compuși regăsiți în ambalaje (precum bisfenol A) pot interacționa cu activitatea hormonilor din corp.

Autorii studiului de față susțin că aceste rezultate trebuie confirmate în studii pe populații.

Un studiu din 2014 efectuat de spanioli a arătat o asociere între consumul de alimente ultra-procesate și un risc mai mare de obezitate și supraponderalitate. Rezultatele trebuie confirmate în studii longitudinale.

În schimb, dietele bazate pe multe fructe, legume și alimente naturale, sunt asociate în studii cu un risc scăzut de boli cronice.

Surse:
1. Rachael Rettner. Eating ‘Ultraprocessed’ Foods Linked with Early Death. LIVE SCIENCE: https://www.livescience.com/64749-ultraprocessed-foods-early-death.html

2. Amy Orciari Herman. edited by David G. Fairchild and Jaye Elizabeth Hefner. Higher Intake of Ultraprocessed Foods Tied to Increased Mortality Risk. NEJM Journal Watch: https://www.jwatch.org/fw115059/2019/02/12/higher-intake-ultraprocessed-foods-tied-increased

3. Mendonça RD Pimenta AM, Gea de la Fuente-Arrillaga C, Martinez-Gonzalez MA, Lopes AC, Bes-Rastrollo M. Ultraprocessed food consumption and risk of overweight and obesity: the University of Navarra Follow-Up (SUN) cohort study. American Journal of Clinical Nutrition. 2016: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27733404

4. Mellendick K, Shanahan L, Wideman L, Calkins S, Keane S, Lovelady C. Diets Rich in Fruits and Vegetables Are Associated with Lower Cardiovascular Disease Risk in Adolescents. Nutrients. 2018: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29382069

5. Dhandevi PEM and Rajesh JEEWON. Fruit and Vegetable Intake: Benefits and Progress of Nutrition Education Interventions- Narrative Review Article. Iranian Journal of Public Health. 2015: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4644575/

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.