Puterea VINDECĂTOARE a OVĂZULUI demonstrată științific

Cerealele au căpătat o reputație proastă în ultimii ani, din cauza popularizării dietelor scăzute în carbohidrațiCu toate acestea, ovăzul este o cereală cu beneficii unice, care merită inclusă în alimentația noastră.

Dieteticienii îl consideră un aliment cu un profil glicemic scăzut, sărac în carbohidrați și în calorii, sățios și util în numeroase afecțiuni.

Beneficiile consumului de ovaz

CALITĂȚILE OVĂZULUI

Ovăzul este o sursă de carbohidrați complecși care ne pot oferi o doză stabilă de energie, fără creșteri sau scăderi bruște ale glicemiei. Senzația de sațietate și de energie pe care o conferă se datorează bogăției de fibre.

În ovăz găsim mulți nutrienți importanți – calciu, zinc, fier, mangan, vitamine din complexul B și vitamina E.

Se prepară foarte ușor, și are o versatilitate deosebită. Poate fi folosit în combinație cu fructe, semințe, miere și lactate.

_____________________________

BENEFICIILE CONSUMULUI DE OVĂZ

_____________________________

Îmbunătățirea colesterolului

Ovăzul este considerat de experți ca un aliment cu efect de scădere a colesterolului dacă este consumat cu regularitate.

O recenzie din 2014 a adus noi informații cu privire la modul de acțiune a ovăzului asupra nivelurilor lipidelor din sânge.

După o revizuire a 28 de studii clinice, cercetătorii au concluzionat că persoanele care au consumat un minimum de 3 g de beta-glucan din ovăz pe zi au avut parte de o reducere a colesterolului total și a colesterolului LDL.

Beta-glucanul este o polizaharidă solubilă în apă derivată din ovăz, cunoscută pentru efectele sale de scădere a colesterolului și a zahărului din sânge.

Cele mai mari scăderi ale colesterolului au fost observate la persoanele cu cele mai mari niveluri de colesterol, aceste rezultate indicând un efect normalizator al ovăzului.

Nici o altă cereală nu produce efecte de acest tip asupra colesterolului.

 

Vezi și CHIFTELE din fulgi de OVĂZ și SEMINȚE, la cuptor – recomandate în boli cardiovasculare, metabolice sau digestive

Combaterea bolilor cardiovasculare

Un studiu din 2006 pe polifenolii din ovăz a confirmat faptul că ovăzul oferă beneficii suplimentare pe lângă scăderea colesterolului.

Polifenolii din plante sunt micronutrienți care pot crește rezistența la boli degenerative precum cancer și afecțiuni cardiovasculare.

Un polifenol unic din ovăz, numit avenantramide-C, a inhibat proliferarea celulelor musculare netede vasculare – un factor important în inițierea și progresia aterosclerozei.

235 de bărbați supraponderali cu colesterol mare au fost împărțiți în 2 grupuri. Ambele grupuri au urmat o dietă săracă în grăsimi, însă unul din grupuri a primit în plus 35-50 g de tărâțe de ovăz în fiecare zi.

Cei care au consumat tărâțe de ovăz au avut cele mai mari reduceri ale grăsimilor din sânge.

Aceste beneficii au fost constatate și la nivelul creierului. Un studiu din 2013 a arătat că extractul de ovăz verde a relaxat celulele musculaturii netede din pereții vaselor de sânge ai arterelor cerebrale și sistemice, confirmând rezultatele unui studiu similar din 2006, care a folosit polifenoli din ovăz.

În 2010, cercetătorii au descoperit că ovăzul reduce concentrațiile markerilor inflamatori și lipidici, sensibilitatea la insulină și tensiunea arterială.

Stabilizarea nivelului de zahăr din sânge

Persoanele cu diabet sau sensibilități ale nivelului de zahăr din sânge nu sunt sfătuite să consume cereale, pâine sau produse similare. Ovăzul însă, conține beta-glucan, o fibră care reduce răspunsul glicemic după masă la persoanele cu diabet de tip 2.

Cercetătorii spun că pâinea preparată din făină și tărâțe de ovăz îmbunătățește răspunsurile glicemice, insulinemice și lipidemice.

Vindecarea intestinului

Ovăzul este una din puținele cereale care nu conțin gluten (atâta timp cât nu este contaminată). În plus, are efecte vindecătoare la persoanele cu boala celiacă.

Această tulburare autoimună se moștenește. Indigestia glutenului produce daune ale intestinului subțire.

Un studiu din 2010 a arătat că consumul de ovăz îmbunătățește aportul de vitamine și minerale la pacienții cu boala celiacă. Pe durata administrării de ovăz (100 g pe zi), absorbția de vitamina B1, magneziu și zinc a crescut considerabil.

O dietă fără gluten reprezintă singura metodă de tratarea a bolii celiace. Deși ovăzul pare o alegere bună, unii cercetători spun că persoanele cu boala celiacă nu se pot vindeca complet dacă consumă ovăz, întrucât acesta conține proteine numite avenine, similare cu gliadina din grâu.

Alte studii au arătat că ovăzul este sigur pentru aceste persoane. Fiecare trebuie însă să stabilească nivelul de reactivitate la ovăz.

Un studiu din 2016 realizat pe porci a arătat că fibrele din ovăz reduc permeabilitatea intestinului. Alte studii pe animale au arătat că ovăzul poate repara daunele intestinale produse de consumul de alcool și poate suprima formarea de celule inflamatorii de cancer de colon.

_____________________________

Sursă: Greenmedinfo, The Healing Power of Oats Validated By Science: http://www.greenmedinfo.com/blog/healing-power-oats

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.