ALIMENTE care ajută la păstrarea sănătății OASELOR (studii)

Studiile în vitro și pe animale au arătat că unele alimente – îndeosebi cele de origine vegetală – au efecte pozitive în ceea ce privește conservarea densității și tăriei oaselor.

Cercetătorii de la Universitatea Chineză din Hong Kong și Universitatea Sun Yan-sen din Guangzhou au descoperit pentru prima dată în anul 1999 că o cură scurtă de 10 zile cu legume poate inhiba semnificativ resorbția osoasă la șobolani.

Alimente pentru oase

Au fost testate legume consumate în mod obișnuit de către oameni, precum ceapă, praz, usturoi, leurdă, salată verde, rucola, pătrunjel, mărar, castraveți, roșii, , varză roșie, broccoli.

Rezultatele au arătat că doar 1 gram din aceste legume uscate, testate pe un marker urinar de resorbție osoasă (numit tetraciclină), a fost la fel de eficient sau chiar mai eficient decât hormonul Calcitonina (în doze de 1.25 sau 2.5 UI/kg greutate corporală).

Calcitonina are un rol important în fixarea calciului pe oase, și este folosit pentru tratarea osteoporozei după menopauză.

__________________________________

Dintre toate legumele testate, ceapa a demonstrat cele mai bune efecte asupra oaselor. Un studiu de scurtă durată (10 zile) a arătat că ceapa a redus rata de resorbție osoasă indusă de ovariectomie la șobolani (îndepărtarea chirurgicală a testiculelor sau ovarelor).

Animalele care au primit 1 g de ceapă uscată pe zi, timp de o lună, au prezentat o creștere a conținutului de minerale din oase cu 17,7%.

Un alt studiu a arătat că dietele bogate în ceapă ar putea combate osteopenia indusă de ovariectomie la șobolanii tineri. Osteopenia este o boală în care densitatea osoasă scade foarte mult, până la riscul de rupere a oaselor (fracturi).

Eficiența celei mai mari doze de ceapă (14%) în prevenirea pierderii osoase a fost similară tratamentului cu Alendronat în numeroși indicatori osoși.

Alendronat este un medicament utilizat în osteoporoza post-menopauzală, care previne pierderea de masă osoasă, reduce riscul de fracturi (la coloană și la șold) și contribuie la reconstrucția oaselor.

__________________________________

Cercetătorii au testat și unele fructe pe indicatorii osoși, și au descoperite că cele mai eficiente sunt prunele uscate. Acestea cresc indicii de formare a osului (fosfataza alcalină serică totală și factorul I de creștere insulin-like (IGF-I).

La șoarecii cu osteopenie, prunele uscate au ajutat la restaurarea densității osoase femurale și tibiale. Dozele de 5%, 15% și 25% de prune uscate au putut induce în regresie pierderea densității osoase și deteriorarea proprietăților microarhitecturale la șobolanii cu ovariectomie și osteoporoză postmenopauzală.

O dietă îmbogățită cu prune în proporție de 25% a avut un efect protector egal cu Estradiolul asupra raportului volumetric osos.

Prunele uscate s-au dovedit eficiente în prevenirea osteopeniei și la șobolanii de sex masculin cu deficit de androgenAceste rezultate arată că prunele uscate pot afecta în mod pozitiv sănătatea oaselor.

__________________________________

Alte fructe care s-au arătat benefice asupra indicatorilor osoși au fost portocalele și grepfrutul, folosite sub formă de suc cu pulpă. Hesperidina, unul din flavonoidele prezente în portocale a îmbunătățit calitatea oaselor la rozătoare și a prevenit pierderea osoasă la animalele cu ovariectomie.

Alți cercetători au descoperit că afinele previn pierderea de masă osoasă cauzată de deficiența hormonului ovarian.

______________________________________

Sursă: Yu Ming Chen, Suzanne C. Ho, Bioactive Foods in Promoting Health, Fruits and Vegetables, Chapter 12 – Fruit, Vegetables, and Bone Health, 2010, Pages 173–194: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/B9780123746283000128

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.