SCORȚIȘOARA – mirodenia MEDICINALĂ din bucătărie (indicații terapeutice, moduri de utilizare, doze recomandate)

Scorțișoara este una din cele mai studiate mirodenii din lume. A demonstrat proprietăți antibacteriene, antifungice, antidiabetice și anti-coagulante

Beneficiile sale se datorează îndeosebi uleiurilor esențiale regăsite în scoarță, care conțin compuși activi puternici, precum cinamaldehidă, acetat și alcool de cinamil.

Atenție! Singurul tip de scorțișoară care poate fi folosit în scop terapeutic sau consumat cu regularitate este scorțișoara de Ceylon (indiană). Cea chinezească, numită Cassia, care se găsește peste tot, conține o cantitate mai mare de cumarină – o substanță care poate deveni toxică dacă este administrată pe termen lung sau în doze mari. Scorțișoara Ceylon se găsește la magazinele naturiste. 

______________________________________________________________________________________________________

Cinamaldehida a fost intens studiată pentru efectele sale asupra trombocitelor din sânge. Scorțișoara reduce formarea de molecule mesagere inflamatoare, motiv pentru care este inclusă în categoria alimentelor antiinflamatoare care pot ajuta la reducerea inflamațiilor.

Datorită efectelor stimulente asupra circulației sangvine, scorțișoara reduce inflamațiile, ameliorează diferite tipuri de dureri și ajută la repararea daunelor țesuturilor.

Uleiurile esențiale din scorțișoară au proprietăți antimicrobiene remarcabile. Acestea pot opri dezvoltarea bacteriilor și fungilor, inclusiv a ciupercii Candida albicanis. Testele de laborator au arătat că extractele de scorțișoară au fost mai eficiente decât medicamentele antifungice uzuale, precum Fluconazol.

Proprietățile sale antibacteriene sunt atât de puternice încât scorțișoara poate fi folosită și ca un conservant alimentar natural.

Un studiu publicat în anul 2003 în International Journal of Food Microbiology a arătat că doar câteva picături de ulei esențial de scorțișoară adăugate în 100 ml de borș de morcov a împiedicat dezvoltarea patogenilor (Bacillus cereus) pe o perioadă de 60 de zile, cât timp borșul a stat în frigider. Borșul lăsat în frigider fără adaos de ulei se scorțișoară a dezvoltat bacterii.

Nutriționistul și dieteticianul Neha Chandna Ranglani din Mumbai, India, vorbește despre numeroasele utilizări terapeutice ale scorțișoarei.

Această mirodenie are efecte stimulatoare asupra energiei și circulației sangvine. Presărată peste o mâncare bogată în carbohidrați, scorțișoara previne creșterea bruscă a nivelului de zahăr din sânge după masă.

Acest lucru se datorează faptului că scorțișoara încetinește rata de golire a stomacului. Stimulează receptorii de insulină, inhibând totodată enzima care îi inactivează. În consecință, are loc o îmbunătățire a răspunsurilor la insulină la persoanele cu diabet de tip 2 și hiperglicemie.

Mai mult, studiile au arătat că scorțișoara reduce nivelul colesterolului LDL și total, precum și al trigliceridelor, oferind mai multă protecție sistemului cardiovascular.

Ceaiul de scorțișoară este un remediu valoros pentru gripă și răceală. Consumați-l la primele semne ale unei răceli (usturime, mâncărime în gât, nas înfundat).

Scorțișoara reduce congestia nazală și producția de mucus. Pe lângă efectele sale antibacteriene, ajută la stimularea imunității, încălzirea corpului și grăbește vindecarea bolii.

Ceaiul de scorțișoară acționează de asemenea ca un tonic digestiv, fiind util în indigestie, greață, vomă, stomac deranjat, flatulență, gaze sau diaree. Are efecte carminative și anti-acide.

Studiile recente au arătat că scorțișoara conține compuși benefici în boala Alzheimer. Este de altfel cunoscută pentru efectele sale stimulatoare asupra funcțiilor creierului – vigilența, concentrarea.

Scorțișoara ajută la vindecarea celulelor cerebrale și împiedică inflamația locală în cazul unui accident vascular cerebral sau a unei leziuni cerebrale.

Este totodată un remediu natural împotriva depresiei, datorită faptului că ajută la distrugerea bacteriilor intestinale asociate cu afectarea stării de spirit.

Nu trebuie să omitem faptul că această mirodenie este inclusă în categoria celor mai puternici antioxidanți din lume, care combat radicalii liberi și daunele la nivelul celulelor și organelor.

______________________________________________________________________________________________________

Alte beneficii:

– poate fi masată pe dinți și gingii pentru prevenirea carilor
– poate fi folosită ca ulei de masaj pentru calmarea mușchilor tensionați, a durerilor și a crampelor
– uleiul de scorțișoară și infuzia pot fi ajuta la tratarea infecțiilor fungice ale unghiei, degetelor și tălpilor
– aromaterapia cu ulei esențial de scorțișoară alungă oboseala mentală și crește nivelul de concentrare
– mirosul ei puternic alungă țânțarii
– împiedică dezvoltarea bacteriilor în alimente și stricarea lor

______________________________________________________________________________________________________

Scorțișoara poate fi presărată în ceai, cafea, iaurt, terci de ovăz, supe, smoothie-uri, mâncăruri de legume.

Se poate asocia cu ghimbir și cardamom, pentru persoanele cu un sistem digestiv lent.

Nu depășiți doza de 2-5 grame pe zi. Excesele pot cauza toxicitate. Nu consumați pudra de scorțișoară ca atare. Diluați-o întotdeauna cu ceva.

______________________________________________________________________________________________________

Surse bibliografice:

1. Complete Wellbeing, What makes cinnamon a super spice (and how to best use it): https://completewellbeing.com/article/makes-cinnamon-super-spice-best-use/

2. The World’s Healthiest Foods, Cinnamon, ground: http://www.whfoods.com/genpage.php?dbid=68&tname=foodspice

Citeşte mai multe despre:

loading...

    Adaugă comentariu

    Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

    Răspunde corect la următoare operație aritmetică *